Drivkrafter bakom spelutveckling

Drivkrafter bakom spelutveckling

Adam Mayes, ansvarig för speldesign vid Uppsala Universitet/ Campus Gotland, pratade om drivkrafter bakom spelutveckling.
Han pratade inte skraplotter – utan videospel.

Engelsman med 20 års spelutveckling som i raketfart gav sina synpunkter på vad som definierar ett bra spel.
Storsäljare under de senaste åren har varit Call of Duty och Black Ops.
– Det finns alldeles för många spelprodukter att erbjuda en relativ liten publik. Därför har det blivit det otroligt viktigt med bra design och bra marknadsföring, säger han.

Han berättade att det skett ett skifte i hur spelaren ser ut i dag. 36 procent av spelarna är över 35 år, 45 procent är kvinnor vilket är en dramatisk ökning och förändring som skett under de senaste åren.
– Man tror att om några år, om det inte redan skett, kommer kvinnor vara den största måltavlan för spelutvecklare.

De som spelar mest spelar på alla plattformar – i telefonen, i dator på playstation.
– Vi har ganska bra koll på vem som spelar och hur de spelar, men industrin bryr sig inte. Marknadsföring och speldesign kommer avgöra vilka spel som blir framgångsrika.

– Det som förändrat försäljningskurvorna för de olika spelen är utan tvekan företagens förmåga att koppla ihop sin marknadsföring i traditionell marknadsföring och på sociala medier och annan webbaserad media.

Att spelbolagen nu tvingas betala facebook och google är ett problem. Det handlar om, säger han, att bli synlig för att hitta kunden vilket marknadsföring på dessa plattformar omöjliggör.
– Man kanske drar in fler kunder, men man får ingen information om sin kund och kan alltså inte kommunicera med dem. Just nu betalar bolagen därför mer för marknadsföring än det betalar för att utveckla nya spel.

– Man säger att man inte vill skapa spel som är störst eller bäst – nu gäller det att vara remarkabel. Det är i stort omöjligt att förutse vilka spel som kommer att bli framgångsrika på den här marknaden.

Som ett exempel på den förändrade konkurrenssituationen nämnde Mayes att ett stort videospelföretag nyligen sagt upp personal eftersom de inte kunde matcha konkurrensen från Angry Birds.

– Men vi kommer se färre spel utvecklas för den unga publiken i framtiden eftersom de inte har lika mycket pengar att spendera som de äldre spelarna.

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *