Spelansvar – en faktor för framgång i spelbranschen

Licenser eller monopol? Ökad eller minskad marknadsföring? Vinst eller spelansvar? Frågorna var många inför 2007 års Spelakademi. Sedan föregående akademi hade ett regeringsskifte ägt rum i Sverige. Den nya borgerliga regeringen hade utsett Jan Nyrén att presentera en utredning för ett regelverk till den svenska spelbranschen. En modell som skulle ta spelansvaret på allvar men inte motsätta sig EG-rätten.

Anders Gustafzon, styrelseordförande i Svenska Spel, ifrågasatte två omtalade påståenden. – Det finns inget spelmonopol i Sverige, sa Gustafzon. Han påpekade också att Svenska Spel ofta beskylls orättvist för omfattande spelreklam.
– Om man räknar lägger vi ungefär 50 kronor per kund i marknadsföring, berättade han. Det är troligen mindre än till och med IOGT-NTO.

Svenska Spels vd Jesper Kärrbrink pekade på att 2007 hade inneburit ett genombrott för spelansvaret. Ett spelansvar som höll på att bli en framgångsfaktor inom spelbranschen. – I och med lanseringen av Spela Lagom och Spelkoll har Svenska Spel bidragit till utveckling av spelansvar, sa Kärrbrink.

Lotteriinspektionens tekniske direktör, Leif Löwinder, gav en trendanalys om den ”välmående” spelmarknaden. Han berättade att bingon var stark på gång och att spelansvaret blivit ett försäljningsargument.