Framtidens spelmarknad

Den 18 Spelakademin kretsade kring temat ”Framtidens spelmarknad” utifrån fyra områden; frågeställningar som rör spelet ur kundens synvinkel, marknadsföring och etik, Corporate Social Responsibility i den internationella spelbranschen, samt regleringsfrågan ur såväl svenskt som internationellt perspektiv.

Avsnittet om spelattityder inleddes med ett filmat inslag som fångat helt vanliga människors inställning till spel. Därefter visade Martin Johansson, marknadsanalytiker på Svenska Spel en mer statistisk sida av frågeställningen. Kolla alltid källan var hans uppmaning:
– Det är jätteviktigt. Ofta finns det ju en agenda bakom en marknadsanalys om spel. Han visade under sitt anförande siffror från Spelkartläggningen”, en postal underökning med 3 190 personer.

De tre spelexperterna, Eskil Hellberg, Expressen, Magdalena In de Betou, skådespelerska och pokerspelare samt Ralf Vadsmo, travexpert på TV4, hade i mångt och mycket en samstämmig syn på de flesta av frågorna från moderator Lennart Ekdahl. Som till exempel frågan som om handlade om varför så många som 85 procent av svenskar är för den reglerade spelmarknaden. En fråga som engagerade, kanske för att de tre debattörerna är stora konsumenter av spel, var den om hur pass konsumentvänlig spelbranschen är i dag.
– Mycket konsumentvänlig och framför allt är den tillgänglig. Du kan i stor sett spela när du vill, i varje fall på vissa spel, menade travexperten Ralf Vadsmo även om han nämnde trav som ett undantag. Men är du pokerspelare kan du ju spela när som helst. Eskil Hellberg menade att den enorma utveckling som skett av spelbranschen de senaste åren är konsumenten till gagn.

Uppgjorda matcher, köpta domare och fixade resultat – varje spelbolags mardröm. Men alls inte ovanligt. För att stävja fusket har ELMS, ett system för att övervaka fotbollsmatcher arrangerade av den europeiska fotbollsunionen UEFA tagits fram tillsammans med WLA.
– Matchfixing kan påverka våra affärer och vår trovärdighet så vi måste ta problemet på största allvar, sa Sören Nielsen, marknadschef Danske Spil.

Jan Brännström på Carat Insight tittade i kristallkulan och spanade marknadsföringstrender.
– Vi tror att de varumärkesägare som inser att de sociala medierna blir allt viktigare har stora möjligheter att bli vinnare. Marknadsföring sker i dag inte bara på de traditionella platserna, press, tv, och radio. Brännström menade att den digitala nöjespalats där man kan se matchen, kolla resultaten och prata med andra spelare kommer att växa.

Därefter blev det dags för Anna Serner, vd tidningsutgivarna och tidigare på Reklamförbundet. Hon är kritisk till främjandeförbudet. Håkan Hallstedt, generaldirektör Lotteriinspektionen står på andra sidan barrikaderna.
De tog plats i var sin ände av soffan.
Och jo, det blev en spännande debatt. Den avlutande mentometerfrågan ”Är begränsning av spelreklam ett hot mot yttrandefriheten” fick svaren; ”ja” 19 procent, ”nej 79 procent och ”vet inte” 2 procent.

Starka produkter är givetvis kärnan i ett spelbolags arbete.
Eller kanske inte.
Mike Randall öppnade Spelakademins andra dag med att beskriva betydelsen av ett framgångsrikt spelansvar.

Stängt eller öppet, licens eller inte – den svenska spelmarknaden är under omdaning. Regelverket fungerar inte, det var de församlade på Spelakademin överrens om. Ellen Hausel Hegdal, handläggare på Finansdepartementet klev upp på scenen med allas uppmärksamhet.

En ny dansk spellag är att vänta i januari 2011. Då införs ett licenssystem som alla operatörer som vill sälja spel i Danmark måste följa.
Anledningen till att man inför den nya lagen är man sett att utbudet av utländska operatörer som inte följer nuvarande danska regler är och har varit alldeles för stort de senaste åren.
– Förhoppningsvis kommer vi att få en rättvisare spelmarknad i Danmark, menar Jean Jörgensen, Executive Director, World Lottery Association.

Douglas Roos, tidigare vd för Ladbrokes, blev sist ut att intervjuas av moderatorn Lennart Ekdahl.
Är det möjligt att få till stånd en ny spellagstiftning?
Roos, som lämnat spelbranschen för nyhetsbranschen, svarade lite cyniskt, men med glimten i ögat.
– Tja om 25 000 år, och fortsatte:
– Jag fattar inte vad problemet är. Hur svårt kan det vara att fatta ett politiskt beslut. Vi behöver inte utreda längre, vi har tillräckligt med fakta i dag. Och den spelpolitik som bedrivs i dag gynnar ingen, den är dessutom ryggradslös.