Spelglädje

Spelakademin 2011 blickade lite bakåt – men tog också sikte på framtiden. Temat för den 20-årsjubilerande akademin var spelglädje. Lennart Ekdal var moderator och på klassiskt Ekdalmanér guidade han föreläsare och akademigäster genom årets program.

Först på scenen gavs utrymme för spelglädje 20 år i backspegeln. Med hjälp av en god portion humor, en gnutta eftertanke och minnesvärda återblickar tog kvartettet Tommy Wahlgren, fd marknads- och informationschef på Svenska Spel tillsammans med bolagets förre vd Meg Tivéus, ATG:s vd Remy Nilsson och förre Penninglott-vd:n Leif Forsberg åhörarna med på en resa bakåt.

Alla var överens om att spelbranschen och spelmarknaden kraftigt har förändrats de senaste 20 åren. Från att ha varit – i alla fall till ytan – något mer oskyldigt till något som i dag är en bransch som debatteras ur fler olika infallsvinklar och som både berör och upprör.

Därefter gav Ida Hult, vd och grundare av Trendethnograpy, en etnologs blick in framtiden.
– Lita inte på vad människor säger, säger hon. Ofta svarar de som de tror att den som frågar vill ha svar.
Etnografi och trendanalys är Ida Hults starka områden. Hon pratade om nutidsmänniskans plats samhället.
– Vi har i dag en identitet som är särkopplad från det ställe vi kommer ifrån, istället identifierar vi oss med hur vi förvekligar oss själva, vilken bild vi ger omgivningen av oss själva.
För att nå framgång i framtiden behöver företagen bi personliga, menar hon. Därför måste informationen vara personlig.

Nästa sista punkt på spelakademins första dag handlade om Sifo-undersökningen, spelbarometern där Svenska folket fått säga sitt på områdena spelglädje, spelansvar, spelreklam och spelreglering. En panel bestående av Martin Johansson, analytiker på Svenska Spel, Mattias Westholm, vice VD Miljonlotteriet, Jonas Lindholm A-lotteriet, Ida Hult trendanalytiker, kommenterade undersökningen.

En socialdemokratisk debattartikel publicerad samma dag Spelakademin slog upp portarna satte lite extra glöd på nästa samtal. Vilda Västern på spelmarknaden var rubriken. Politikerna på plats i Visby verkade överrens – men långt ifrån färdigtänkta. Tre spelpolitiska talesmän tog plats i soffan för att prata omreglering av spelmarknaden.
Det gick hyggligt städat till.
– Vi har en marknad som är reglerad men som inte fungerar. Vi måste sätta ned foten, vi vill ha en marknad som väver in även de andra bolag som uppfattas som illegala som i dag finns på marknaden, säger Peter Johnsson, (s).
Andreas Carlsson, kristdemokraternas representant på Spelakademin, ställde sig bakom en omreglering.
En av de stora frågorna är hur man hanterar spel på nätet. Är IP-blockering en lösning?
– Det är en svår och känslig politisk fråga. IP-blockering är en variant, vi har fått vissa förslag från utländska bolag och tar gärna emot förslag från er som sitter här, säger Gustaf Hoffstedt (m).

Dag två inleddes med en titt ner i nöjesplånboken. Hur ser marknaden för nöjeskonsumtion ut? Vad sorterar in under begreppet nöjeskonsumtion? Vad lägger svensken i begreppet nöjeskonsumtion? Hur matchar konsumtionen sina olika drivkrafter?
Det här var frågor Svenska Spel funderade på – bolaget tog därför hjälp av Kairos Future för att finna svar.
Det blev mer än svar, det blev en studie som belyser frågorna från flera vinklar samt ur ett samhällsperspektiv. Det blev även en vackert inbunden bok, med mjuk pärm.
Inför församlingen i Visby kunde Magnus Kempe och Jörgen Jedbratt från Kairos Future presentera undersökningen

Hur kommer spelbranschen se ut i framtiden?
Per Sundin, VD Universal Music kanske hade svaret. Han har gjort en förändringsresa med musikbranschen – och han tror spelbranschen står inför samma resa.
– Det är nog bara en tidsfråga, menade han. Vad det egentligen har handlat om är en distributionsrevolution. Från butikscentrerat till konsumentcentrerat. Du kan köpa vad du vill när du vill över nätet. Det gäller bara för de olika branscherna att acceptera den här förändringen, att våga testa, analysera, anpassa och förändra. Jag tror vi kommer att få se exakt samma sak med era ombud, sa Per och lämnade över ordet till Bengt Hedlund, VD för Svensk Servicehandel & Fastfood.
– Ja, det är klart att den digitala revolutionen och utvecklingen har haft en enorm påverkan på våra medlemmar. Många spelbutiker har fått stänga igen på grund av att allt mer spel sker över nätet. Jag är dock inte helt säker på att vår bransch kommer gå samma utveckling till mötets som musikbranschen. Vi har en fördel och det är den sociala samvaron, sa Bengt Hedlund.

Hur gör spelbolagen för att spelglädje inte ska tippa över i spelberoende?
Två av landets mest erfarna män på området hade högst personliga berättelser att dela med sig av.
Mustapha Pettersson, från Ungdomars Revansch i Samhället (URIS) och Arne Edström, Spelberoendes förening Stockholm har båda ett förflutet fån den mörka sidan av spelet. I dag arbetar Arne Edström som spelberoendeterapeut.
Mustapha Pettersson har i snart 10 år arbetat med spelberoendefrågor. I huvudsak som utbildare och föreläsare åt socialtjänst, skola och polis. Han arbetar i organisationen Ungas Revansch i Samhället (URIS) med ungdomar med spelrelaterade problem.

Som avrundning på den 20:e Spelakademin talade Svenska Spels vinnarambassadörer Pierre Jonsson och Tommy Wahlgren om vikten av en bra hantering sina vinnare. Till sin hjälp hade de ett skönt gäng pigga damer som vunnit stort – och som berättade om sina erfarenheter.