Spelglädje

Spelakademin 2011 blickade lite bakåt – men tog också sikte på framtiden. Temat för den 20-årsjubilerande akademin var spelglädje.

Först på scenen gavs utrymme för spelglädje 20 år i backspegeln. Med hjälp av en god portion humor, en gnutta eftertanke och minnesvärda återblickar tog de första talarna åhörarna med på en resa bakåt.

Alla var överens om att spelbranschen och spelmarknaden kraftigt har förändrats de senaste 20 åren. Från att ha varit – i alla fall till ytan – något mer oskyldigt till något som i dag är en bransch som debatteras ur fler olika infallsvinklar och som både berör och upprör.

Därefter talade en etnolog och trendanalytiker om nutidsmänniskans plats samhället.
– Vi har i dag en identitet som är särkopplad från det ställe vi kommer ifrån, istället identifierar vi oss med hur vi förvekligar oss själva, vilken bild vi ger omgivningen av oss själva.
För att nå framgång i framtiden behöver företagen bi personliga, menar hon. Därför måste informationen vara personlig.

Nästa sista punkt på spelakademins första dag handlade om Sifo-undersökningen, spelbarometern där svenska folket fått säga sitt på områdena spelglädje, spelansvar, spelreklam och spelreglering. En panel kommenterade undersökningen.

En socialdemokratisk debattartikel publicerad samma dag Spelakademin slog upp portarna satte lite extra glöd på nästa samtal. Vilda Västern på spelmarknaden var rubriken. Politikerna på plats i Visby verkade överens – men långt ifrån färdigtänkta. Tre spelpolitiska talesmän tog plats i soffan för att prata omreglering av spelmarknaden.

Dag två inleddes med en titt ner i nöjesplånboken. Hur ser marknaden för nöjeskonsumtion ut? Vad sorterar in under begreppet nöjeskonsumtion? Vad lägger svensken i begreppet nöjeskonsumtion? Hur matchar konsumtionen sina olika drivkrafter?
Det här var frågor Svenska Spel funderade på – bolaget tog därför hjälp av Kairos Future för att finna svar.
Det blev mer än svar, det blev en studie som belyser frågorna från flera vinklar samt ur ett samhällsperspektiv. Det blev även en vackert inbunden bok, med mjuk pärm.

Hur kommer spelbranschen se ut i framtiden?
En representant för Universal Music siade om svaret. Han hade gjort en förändringsresa med musikbranschen – och trodde att  spelbranschen står inför samma resa.
– Det är nog bara en tidsfråga. Vad det egentligen har handlat om är en distributionsrevolution. Från butikscentrerat till konsumentcentrerat. Du kan köpa vad du vill när du vill över nätet. Det gäller bara för de olika branscherna att acceptera den här förändringen, att våga testa, analysera, anpassa och förändra. Jag tror vi kommer att få se exakt samma sak med era ombud.

Hur gör spelbolagen för att spelglädje inte ska tippa över i spelberoende?
Ungdomars Revansch i Samhället (URIS) och Spelberoendes förening Stockholm fanns på plats för att dela med sig av erfarenheter från den mörka sidan av spel.

Som avrundning på den 20:e Spelakademin talade Svenska Spels vinnarambassadörer om vikten av en bra hantering vinnare. Till sin hjälp hade de ett skönt gäng pigga damer som vunnit stort – och som berättade om sina erfarenheter.