Nordiska jämförelser

Spelakademin 2012 dukade upp ett klassiskt svenskt smörgåsbord – och hela Norden var representerat. Temat var ”Nordiska jämförelser” och arrangerande Svenska Spel erbjöda ökad interaktivitet mellan deltagarna. Akademin inleddes med kommunikationsexpert Colin Moon som bjöd på något som närmast liknade en stand-up-föreställning.

Colin Moon, kommunikationsexpert med fokus på interkulturell kommunikation, öppnade Spelakademin med en föreläsning som ingen annan föreläsning öppnat en spelakademi. Hans underhållande och tankeväckande genomgång av inte bara de nordiska kulturella egenheterna, utan från kulturer runt om i världen, drog ner applåder och öppenhjärtliga skratt.

Därefter tog företrädare för olika spelmyndigheterna och experter i de nordiska länderna plats på scenen. De gav en summering av hur deras spelregleringar ser ut och hur de fungerar.
Finland representerades av Tuula Sundström, jurist på Veikkaus, Danmark hade skickat Klaus Byrialsen Lohse, Lohse Consulting, från Norge kom Steinar Hatlestad, seniorrådgivare på Lotteri – och stiftelsestilsynet, Jóhannes R. Jóhansson, styrelseordförande Islandsspil, från Island samt Peter Alling, operativ chef på Lotteriinspektionen som den blågula representanten.

Därefter var rubriken ”Hur säkrar vi spelansvaret i Norden?”
SNSUS (Stiftelsen Nordiska Sällskapet för Upplysning om Spelberoende) berättade hur de ser på spelansvaret och om det skiljer sig i de nordiska länderna. Thomas Nilsson, vd Spelinstitutet var en av talarna. En krönika av Artur Ringart TV4, kommersiell projektledare, Sport och Spel rundade av dagpasset innan kvällens middag.

Dag två inleddes av Klaus Byrialsen Lohse under rubriken ”Nordiska samarbeten” som följdes av ATG:s vd Remy Nilson, Miljonlotteriets vice vd Martin Jönsson och Mats Lindquist Leissner, omvärldsanalytiker på Svenska Spel som gav sina bolags funderingar i ämnet ”Internationella affärer”.

Under rubriken ”Nya spelmöjligheter” berättade bland andra Maria Sandell, Genera Networks, om samarbetsmöjligheterna mellan de reglerade nordiska bolagen.
Efter lunch fick Sunit Mehrota, KING utrymme för att utifrån sina erfarenheter inom marknadsföring och PR berätta om trender och teknik.

Innan Svenska Spels vd Lennart Käll tackade deltagarna för deras engagemang i årets akademi bjöd han på en riktig höjdare.
Peter Economides, ägare och grundare av Atenbaserade Felix BNI och varumärkesstrateg gav en fascinerande inblick i Apples arbetssätt. Han var ansvarig för den globala Apple-kampanjen ”Think Different” och har jobbat med många av världens starkaste varumärken som Coca Cola, Nike, Audi, Apple och General Motors.
Han talade om att allt kommunicerar, och att strategi är en universellt och individuellt övertygande idé som engagerar människor inom och utanför företaget.