Ashkan Fardost, Keynote Speaker

Enligt Ashkan så har de flesta missförstått hela poängen med digitalisering. Många som använder ordet digitalisering idag pratar egentligen om “digitisering”: att ta en analog process och förvandla den till ettor och nollor. Det slutar ofta med att man gör en app, startar marknadsföringskampanjer på Facebook och lanserar ett VR-projekt. Samma gamla, men i digitalt format.

Men digitalisering är något helt annat, nämligen att man tar hänsyn till hur mänskligt beteende förändras av digitisering och teknologi. Man kan alltså inte prata om digitalisering utan att ta hänsyn till mänskligt beteende.

En affärsmodell som ska överleva i den digitala eran måste därför baseras på det digitala beteendet, inte den digitala teknologin.
Ashkans föreläsning tar dig på en resa genom den accelererande teknologiska utvecklingen och hur den påverkar oss människor, samhällen och branscher. I sin föreläsning tar han hjälp av sina erfarenheter de senaste 15 åren och belyser den ofta bortglömda länken mellan hur teknologi påverkar mänskligt beteende och hur dessa insikter kan bli en grund till din nya affärsmodell.

Om Ashkan
Ashkan började sin digitala resa i början på 2000-talet: genom att göra musik med mjukvara och “hacka” Napster spred han sin musik världen över och landade ett skivkontrakt med EMI och Armada Music som 17-åring. Sedan dess har Ashkan involverat sig i innovationsvärlden. Han har bland annat en doktorsexamen i organisk kemi från Uppsala Universitet. Idag föreläser han globalt, hjälper startups och stora bolag med innovation samt investerar i svenska nystartade bolag.

Ashkan är bland annat delägare i Tannak, ett svenskt bolag som kopplar upp renar och andra frigående djur till internet, i miljöer där det varken finns el eller mobiltäckning.